Sakti

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Neposudzuj - posúdia ťa, neodsudzuj - odsúdia ťa !

Koľko krát počuté ponaučenia a predsa nevypočuté. Posudzujeme aby sme vyzdvihli nedostatky iných a aby sme tým poukázali akí sme my jedineční................ Myslíte, že sa niekedy pokusíme na sebe popracovať ?

Nijako sa nelíšim od väčšiny a úprimne priznávam, že mám problém byť nad vecou a často  sa uchýlim ku drobným, aj väčším klebietkam. Tiež som len človek aj keď v mnohom značne poučený. Niekedy sa mi až kruto  vrátili moje zlomyseľnosti a postupne som sa dostala do štádia, kedy si dvakrát rozmyslím kým niečo poviem.

Žila som v dosť dramatickom treťom manželstve, bez vlastnej vôle, domácim násilím zdeptaná som hovorila a robila čo mi bolo dovolené. Cestovali sme v malom lokálnom vláčiku a na jednej stanici k nám pristúpila pani s dcérkou. Nič by na tom nebolo, keby nebola mierne povedané nadrozmerná.

Pre môjho narcistického manžela ohromný objekt na posmech. Neostýchal sa na naprotisediacu pani veľavravne pokukovať a chichuňať sa na jej, do popredia sa derúce "prednosti", značnej veľkosti. Ja, aby som sa svojmu partnerovi zapáčila nezaostávala som v posmešnom chichotaní a tá chudera asi 130 kilová nešťastnica, nevedela kde sa má pozerať. Dnes mi je to trápne, vtedy som však chcela imponovať svojej polovičke. Čo myslíte, že sa o niekoľko rokov stalo? Predbehla som zahanbenú pani asi o 100 kilogramov a potvrdilo sa to známe: neodsudzuj - budeš odsúdená.

Takýchto a podobných sitácii som zažila v živote veľa, nebudem ich všetky rozpisovať, chcem len naznačiť, že sa nám každá zlomyseľnosť a posudzovanie vracia ako bumerang, často mnohokrát znásobená.

Chcem spomenúť jeden veľmi tragický prípad týkajúci sa autohavárie Rasťa Žitného, ktorý je nie len tragický, ale aj  dlho diskutovaný  s rozporuplnými komentármi. Tiež som v prvom momente inklinovala k názoru, že Rasťo je krutý vinník, nezodpovedný hazardér a vrah. Dnes po dlhej úvahe som svoj názor prehodnotila. Jednak preto, že som tam nebola a neviem čo sa odohrávalo v Rasťovom aute. Tiež som nevidela či boli deti a otec dostatočne opatrní pri jazde na bicykli. A hlavne zabrzdilo ma to spomínané neposudzuj, budeš posúdená.

Čo nás núti stratiť nad sebou kontrolu tak ako Rasťo? Lebo jedno je isté, stratil kontrolu nad vozidlom a hlavne nad svojím pudom sebazáchovy a zodpovednosti.

Neodsudzujem ho, lebo on sa už odsúdil sám. Rada by som však poznala  Váš názor na tento a podobný prípad straty ohľaduplnosti a opatrnosti. Nie je správne odsudzovať, ale vyjadriť svoju ľútosť nad stratou nevinného dieťaťa je minimálne ľudské. Tá druhá strana však tiež stratila niečo dôležité. Svoju vnútornú harmóniu, pokoj a dôveru ľudí.

 Kto bude trpieť viac ? Pozostalí, alebo vinník ? Poviete mi svoj názor? 

 

 


Z každého rožka troška | stály odkaz

Komentáre

  1. Sakti,
    nayov tvojhoblogu ynie tak mravoucne, ze som najprv myslela, ze to pise knaz Joef.:D
    publikované: 31.07.2008 21:48:16 | autor: cokomilka (e-mail, web, autorizovaný)
  2. veľmi zaujímavo si to napísala
    súhlasím s tebou, a opakovane tu hovorím, že prežitá minulosť nás poúča a otvára oči...
    a k tomu nešťastie so Žitným...to sa predsa môže stať hocikomu z nás, či budeme na starne vinníka alebo pozostalého..veď vedome to neurobil, nechcel to..
    pozostalí mu možno nedokážu odpustť a on tým bude trpieť do konca života...
    publikované: 31.07.2008 22:01:58 | autor: pente-sileia (e-mail, web, autorizovaný)
  3. Sakti...
    poviem Ti úprimne, nepáčil sa mi jeden príspevok na tomto blogu, ktorý v podstate obhajoval Rasťa Ž. a vinu, aj keď nepriamo, dával otcovi mŕtveho chlapčeka. Vtedy som si znovu čítala ako to bolo. Veď obviňovať cyklistov za to, že boli na ceste je niečo ako obviňovať Slnko, že svieti. Aj chodcom na chodníku koľkokrát spôsobil smrť nezodpovedný vodič. Najtragickejšia udalosť z môjho blízkeho okolia bola smrť učiteľky v Rači, ktorá prechádzala na zelenú cez prechod pre chodcov a hoci už bola na druhej strane cesty zachytil ju kamión. Ten vodič prešiel na červenú... vraj si myslel, že to ešte stihne. A Rasťo Ž. prešiel do protismeru, takže oni mu nebránili v ceste... atď. Takto by sa to dalo rozoberať kúsok po kúsku. Nie som oboznámená s ďalšími detailami, ale smrť 5-ročného chlapčeka v rodine je tragickejšia ako možné výčitky a možné doživotné postihnutie vodiča. Tak to vidím ja. Nie som zaujatá, iba sa snažím byť objektívna.
    publikované: 31.07.2008 22:08:24 | autor: marthabielska (e-mail, web, autorizovaný)
  4. Ešte čosi k tejto Tvojej vete:
    "Tiež som v prvom momente inklinovala k názoru, že Rasťo je krutý vinník, nezodpovedný hazardér a vrah." A kto takto hovoril? To, že tak asi hovoril dedko toho chlapčeka, to neznamená, že tak hovorili všetci. To závisí od nátury človeka, aký použije slovník a tie slová treba posudzovať z hľadiska spätosti s obeťou.

    V živote som nepovedala na žiadneho vodiča, ktorý neúmyselne zrazil človeka, že sú krutí vinníci, nezodpovední hazardéri, vrahovia. Samozrejme oveľa prísnejšie treba posudzovať tých, ktorí si sadnú za volant v podnapitom stave... My nie sme sudcovia a nevidím dôvod vynášať ortieľ ani nad ŽItným ani jemu podobným vodičom... A nenazývajme takýchto ľudí vrahmi, pretože nikto nemá zaručené,že sa to nemôže stať aj jemu či rodinným príslušníkom a to také označenie by dotyční určite ťažko znášali. A či niekto zrazí a usmrtí starenku (ako napr. Skrúcaný) alebo chlapčeka (ako Žitný) stále je to zabitie človeka...
    publikované: 31.07.2008 22:22:33 | autor: marthabielska (e-mail, web, autorizovaný)
  5. O Rastovi som citala davno pred nehodou...
    najskor informacie o jeho stastnom manzelstve, radosti, ze stretol tu pravu, potom jej odchod k inemu a jeho nestastie, smutok...
    citala som o jeho pevnej viere v Boha, skromnosti, pokore...osobne ho nepoznam, z clankov i rozhovorov sa mi javil ako dobry clovek...
    teraz sa pise o nom vela negativneho, rad riskoval na ceste, jazdil prilis rychlo, mal rad adrenalin...
    nejdem pisat o tom, kolki tak jazdia, kolki su neohladuplni, ohrozuju inych...
    myslim si, ze jeho fyzicke postihnutie zdaleka neboli tak, ako psychicke...clovek, ktory ma svedomie( a myslim, ze Rasto ho ma) uz nikdy nebude takym, ako bol predtym. Do konca zivota bude zit so strasnym pocitom, ze zabil...nic na tom nemeni fakt, ze zabit nechcel, ze to bolo neumyselne...musi to byt hrozne prezit nieco taketo...mozno by radsej nezil. Ktovie?
    AKo sa pozrie ludom do oci, ako vecer zaspava?
    Pozostali slubuju pomstu, zub za zub...najvacsi trest je zostat zit s tym strasnym bremenom - zabil som maleho cloviecika...
    publikované: 31.07.2008 22:34:18 | autor: hanka (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. sakti
    nikoho neodsudzujem za to čo vykonal a už vonkoncom nie bez toho aby som si preverila skutočnosť . ak sa nemôžem dostať k dôkazom tak sa musím uspokojiť s vysvetlením , ktoré poskytne vyšetrovateľ . zlyhať môžeme všetci . je len na našom svedomí aby sme zhodnotili či sme spravili všetko aby sme predišli tragédiam , ktoré spôsobíme my sami alebo sa objavia v našej blízkosti .
    žiaľ , žiadny rozsudok nevráti životy obetiam ale ani pokoj do svedomia obvinených .
    publikované: 31.07.2008 22:45:04 | autor: topas234 (e-mail, web, autorizovaný)
  7. Ďakujem Vám za ohlas
    a ospravedlňujem sa, že budem reagovať až zajtra. Sú to podnety hodné zamyslenia a adekvátneho zhodnotenia, som na to dosť unavená a nesústredená. Trochu mnou zametá, teraz keď je nov mesiaca moja meteorosenzitivita.
    Prajem dobrú a pokojnú noc.
    publikované: 01.08.2008 03:23:00 | autor: Sakti (e-mail, web, autorizovaný)
  8. Sakti
    ...položila si viacero otázok,...a ja v mnohom súhlasím s Marthou,...takže sa nebudem opakovať,...každý z nás má nejaké životné skúsenosti,...aj ja,...tiež neviem detaily "onej tragédie",...ale tentoraz by som hodila do pléna na zváženie takú myšlienku:
    Podľa mňa je najhoršie v živote, ak človek nemá šancu, ak nemôže svojim konaním nič ovplyvniť. A z toho vyvodzujem, že niekto v tejto tragédii mal šancu a niekomu bola odňatá.
    Je mi jedno ako trpí človek, ktorý spôsobil nehodu, vlastnou vinou (v tomto prípade - rýchla jazda) , nie som advokát hriešnikov, ani ich psychológ, či psychiater, ani kňaz, nech si taký človek hľadá útechu - má možnosť , ja oného človeka odsudzujem, a odsúdila by som kohokoľvek, kto takto rýchlo jazdí a ohrozuje ľudí okolo seba,...niekto povie sama si šofér, môže sa ti to stať,...ale ...môže sa mi stať, že mi niekto vbehne do cesty (a to sa mi už stalo,....ale išla som v takej rýchlosti, že som stačila brzdiť)
    Jazda autom na ceste nie je strelnica, ani niečo, kde sa skúša, stíha alebo ja neviem čo,...šofér musí byť predvídavý, musí mať dostatočný prehľad pred sebou, venovať sa riadeniu, atď....a to zrejme Žitný porušil, keď sa dostal do protismeru a ak to tak bolo išlo o jeho aroganciu, tak nech teraz trpí - snáď aj boh mu dá šancu, a nech dá...daj mu bože šancu.. jeho život i keď v utrpení, ale bude mať zmysel...
    Pre pozostalých mám ľútosť, súcitím s nimi, trpia veľmi, nič zle neurobili a trpia, žena prišla o dieťa, o manžela (moja mama sa skoro zbláznila, keď môj otec tragicky zahynul), poznám ženu, ktorej syn zomrel pri nehode a ona naozaj prišla o rozum, títo ľudia sú bez šance, ľudia im vravia odpustite a zabudnite, buďte veľkorysí,...ale aká je veľká bolesť nad stratou našich najbližších, na ničom tak nezáleží ako na nich, aký má pre nich význam život – toto je ťažké sústo.
    publikované: 01.08.2008 10:40:28 | autor: Derechura (e-mail, web, autorizovaný)
  9. a ešte niečo
    sám Žitný vraj povedal „S bezohľadnou jazdou na cestách nesúhlasím, ale každý má svoje svedomie a musí počítať s následkami." 2007 O_ô
    publikované: 01.08.2008 11:16:42 | autor: Derechura (e-mail, web, autorizovaný)
  10. Derechura
    som rada, že si sa zodpovedne postavila aj s ostatnými k danej problematike. Napriek tomu, že nechcem posudzovať a odsudzovať, táto udalosť to priam vyžaduje a vyjadriť účasť s utrpením pozostalých je minimum čo môžeme urobiť.
    Nie, že by som chcela ospravedlňovať Rasťa, len mojou vnútornou prirodzenosťou je súcit a je mi ľúto, že bol tak nezodpovedný. Spôsobil veľké utrpenie rodičom aj ostatným blízkym a hlavne prerušil navždy život, ktorý mohol byť krásny a šťastný. Chcem tým povedať, že zabil nie len to nevinné dieťa, ale ak je naozaj tak nábožný, zabil aj pokoj svojej duše. Nikdy viac pri spomienke na túto udalosť nebude môcť o sebe tvrdiť, že je bezúhonný človek.
    Ak má svedomie, tak určite nie.
    publikované: 01.08.2008 11:24:01 | autor: Sakti (e-mail, web, autorizovaný)
  11. Derechura
    Tieto jeho vyhlásenia sú známe aj mne. Už vtedy som mala strach, že sa vyjadruje k niečomu čo môže byť osudné, teraz je na ňom ako zvládne to svoje proklamované svedomie.
    Nebude to mať ľahké, pre hviezdičku, ktorá stratila pokoru vo svetle reflektorov, v showbiznise sa ocitol medzi celebritami (ale sprofanovali tento hrdý názov pre nevšedné osobnosti) niesť zodpovednosť za svoj krutý čin.
    publikované: 01.08.2008 11:40:28 | autor: Sakti (e-mail, web, autorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014